Covid – home office – motiváció

Legutóbbi online meetUpunk az Incorpora Magyarország és az Egyszülős Központ szervezésében arra a kérdésre kereste a választ, hogy milyen módszerekkel lehet és érdemes mérni a távoli munkavégzés hatékonyságát, illetve növelni a munkavégzés iránti motivációt?  Az esemény levonatát, lényegét foglaljuk ezúttal össze.

Az esemény az alábbi szakértőkkel zajlott:

  • Győri Ildikó – pszichológus, szervezetfejlesztő, szervezettervező, közgazdász
  • Schepp Magdolna – az RSM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató HR vezetője
  • Molnár Zsolt – Operational Team Leader, Sigma Technology
  • Győri Eszter – az Incorpora program koordinátora
  • Szőke Katalin – az Egyszülős Központ munkaerő-piaci tanácsadója

Szőke Kati felvetésére, miszerint az Egyszülősök már a Covid előtt is rég keresték az otthonról végezhető munkák lehetőségét – felmerült a kérdés, hogy mi áll egy home-office munkavégzés melletti döntés mögött céges szempontból?

Győri Ildikó reflektált erre a kérdésre. Fontosnak tartotta elmondani, hogy ez a márciusban bekövetkezett helyzet nem egy klasszikus home-office helyzet volt, hanem sokkal inkább ‘karantén-office’. Ez azt jelenti, hogy a nagyvállalatoknál bizonyos mértékben korábban is adottak voltak az otthoni munkavégzés feltételei. Ám márciusban Svédország kivételével az egész világ karanténba vonult és ez felgyorsította minden vállalatnál a home-office megvalósítását. Egy kényszerlépés volt, a vállalatoknak, hisz ,kevés kivétellel, enélkül nem maradhattak életben.

A karanténnak vége, már elgondolkodhatnak azon, hogy maradjon-e és milyen arányban tovább az otthonról dolgozás.

Ez pedig 2 dologtól függ: az egyik, hogy az adott cég a döntéshozóinak – akár külföldről hozva döntést – mi a fontos. A másik: mit hozott ki a home-office a munkavállalókból, mi az egészséges aránya a munka vs. home-office-nak, amiben a cég hatékony tud maradni.

A márciusban kialakult, minden szinten megváltozott élet nagyon nagy pszichés terhelést tett az egyének vállára:

  1. Megváltoztak a munkaviszonyok: nagyrészt otthonról dolgoztak az emberek.
  2. Megváltozott a gyerekek iskolai rutinja, hisz ők is otthonról tanultak.
  3. Megváltozott az idős szülőket gondozók rutinja.
  4. Megváltozott a közlekedési rutin
  5. Nem úgy pihentünk, nyaraltunk, ahogy addig.

Ilyen erős mentális terhelés alatt, amikor a biztonságot ennyi területen el kell hagyni, az emberi agy hüllő-agyi része bekapcsol. Ez felel a túlélésért, az életért és azonnal bekapcsol, ha a biztonság eltűnik. Leállítja az agy innovációért, gondolkodásért felelős területét, a frontális lebenyt és csak azon dolgozik, hogy túléljünk. Üss, fuss, vagy lefagy. Ezt a 3 dolgot képes csinálni. Ha ennek akár agresszívebb kommunikáció, akár visszahúzódás, akár leállás terén észrevette jelét a dolgozókon a munkáltató, az bizony természetes következmény. A hüllő-agyi funkció pedig addig tart, amíg körülöttünk bizonytalanság van. Erre a vezetői megoldás az eddigieknél sokkal nagyobb mértékű pozitív visszajelzés.

Molnár Zsolt svéd hátterű cégnél dolgozik. Érdekes kérdés volt felé, hogy ennél a cégnél hogyan mérik a hatékonyságot, egyáltalán a svédség miben mutatkozott meg a Covid alatt?

Zsolt elmondta, hogy a svéd cégek jellemzően emberközpontúak, a Sigmánál is ez az egyik jelmondatuk. Náluk a home-office munkahatékonyságának vizsgálatára nem használnak ellenőrző és visszajelzést küldő programokat. Ehelyett a hatékonyságot az agilis alapokon szervezett folyamatok biztosítják.

Az agilis módszertannak 12 alapelve van, melynek egy része az otthoni munkavégzésben sokat segített.

  • Náluk a technikai feltételek biztosítása, – ami az egyik első agilis alapelv -, széles körben adott volt: akár a munkahelyi monitort, széket is hazavihették a dolgozók.
  • A másik agilis alapelv a változás elfogadása. Ami eddig kívánság volt – a home-office – az most kötelezővé vált. A vágyott állapot egy idő után azért tudott problémát okozni, de elfogadták a változást.
  • A harmadik az: “Építs a sikerorientált emberekre!” gondolata. Talán ez a legfontosabb, mert meg kell teremteni a szükséges környezetüket és támogatni kell őket a nehézségekben. Náluk nem a szankció, hanem a napi szintű pozitív visszajelzés a motiváció.
  • A következő agilis alapelv az együttműködés. Ebben a mostani helyzetben az a legfontosabb, hogy megtaláljuk azt a környezetet, ahol a közös kommunikáció folyamatosan megvalósulhat. Legyenek jól leírt folyamatok, napi szintű beszélgetések. Kellenek ceremóniák, legyen benne pl. ünneplés, ha elkészül 1-1 részfeladat.
  • Még egy agilis alapelv, a közvetlen személyes beszélgetés előnyben részesítése – mint a leghatékonyabb kommunikáció – szemben pl. az e-mailek küldözgetésével. Így valós időben, jobban bevonhatóak az érintettek. Ez most nehezebb, de az online meetingek során találni rá lehetőséget.
  • Nagyon lényeges, hogy önszervező tudjon lenni a csapat (így növekszik a felelősségvállalás), ehhez pedig a rendszeres reflexió, a visszajelzési kultúra az egyik legfontosabb feltétel.
  • Szintén egy agilis alapelv az egyenletesen fenntartható sebesség. Ez eddig inkább arról szólt, hogy a megfelelő emberek a megfelelő időben megfelelő mennyiségű feladatot kapjanak, hogy ne legyen üresjárat. Az utóbbi időben ez inkább megfordult és arra kell figyelni, hogy ne égjenek ki a dolgozók. Ezt felmérni vezetőként egy nagyon fontos feladat.

Ildikó egy valóban izgalmas, régi-új motivációs szokásról is mesélt. Több cégnél, sőt felnőtt és gyerek közösségeknél is bevezettek egy nagyon tradicionális motiváló, jutalmazó módszert, a köszönöm-kultúrát. Ennek habitustól függően több verziója is lehet online és offline. Lehet közösen kitalált tárgy, de köszönöm-kupon is. Eddig a fenntartások ellenére is hihetetlen népszerű lett ez az összes vállalatnál: minden hónapban 3-5 köszönöm-kupont ki kell osztani valakiknek, akik bármiben segítettek. Ez remek lehetőség a teljesítmény mérésére is. Nagyon fontos viszont, hogy ebben nincs verseny.

Majd hallgatói kérdések érkeztek szakártőinkhez.

Magdolna arra válaszolt, hogyan tanítható a home-office az idősebb generációnak?

Az ő vállalatuknál maga a szakma hozza a folyamatos edukációt. Így a digitális eszközöket, informatikát használata ennek köszönhetően az összes generációnak mindennapjainak részét képezi. Folyamatos oktatással, szabályozott rendszeren keresztül történik mindez. Mentorprogrammal dolgoznak, így a home-office-ban is mindig van kihez fordulni kérdéssel vagy segítségért.

Zsolthoz intézett kérdés volt: hogyan lehet egyszerűen mérni a hatékonyságot?

Zsolt erre egy náluk jól bevált példával válaszolt. Cégük dolgozói pólóméretben becsülik meg a feladatok nagyságát: S-M-L-XL. Ezekhez a méretekhez a tapasztalatok alapján hozzá tudják rendelni az emberi, anyagi és technikai erőforrás nagyságát, valamint jól meg tudják határozni az elvégzéshez szükséges időt. Ezután könnyebben követhető a csapat teljesítőképessége. Fontos még szerinte a feladat vizualizációja. Ehhez az irodában egy egész falfelületen tudták a cetliket ragasztgatni. Most online kicsit nehezebb, de vannak rá megfelelő programok.

Ildikó válaszolt arra a kérdésre, mit ajánlanak szakértőink az önfejlesztésre vezetőknek és beosztottaknak?

Ildikó szerint olyan szervezetekhez érdemes fordulni, akik évek óta önfejlesztő programokat működtetnek, mint pl. az Incorpora program, vagy akár az Egyszülős Központ.

Share Article
TOP