Hogyan dolgozzunk hatékonyan otthonról?


90618755_2809940199135591_3325663266864103424_n.jpg

Mindenkivel előfordult már a munkahelyén, hogy álmodozva nézte az otthonról dolgozó  ismerősők posztjait, a home office előnyeiről. Sokan irigykedve gondoltak rá milyen jó lehet egész nap pizsamában, otthon, egy pohár fissítővel a kézben, nyugalmasan és rugalmasan dolgozni. 

Most hirtelen eljöttek ezek a napok és sokan rádöbbenek ez nem is olyan rózsaszín ez a helyzet, mint az előtte elképzelték. Néhány nap múlva a pizsama kényelmetlen lesz és elkezd hiányozni napi rutin és a kollégák.

A homeoffice nem az otthoni lustálkodásról és a TV-nézésról szól, sokkal több önfegyelmet követel, mint azt elsőre gondolnánk. Ehhez a sokunknak új helyzethez, adunk néhány hasznos tippet, amit a munkatársaid is értékelni fognak.

1. Öltözz fel rendesen! Csak semmi pizsama vagy hasonló. A pizsama arra emlékezteti az agyunkat, hogy alszunk, pihenünk és nem a munkára fókuszálunk. Ráadásul, ha egész nap pizsamában vagyunk az alvási ritmusunk is felborulhat, mert a napok összefolyhatnak. Nem kell kiskosztüm vagy magassarkú, de öltözz fel úgy, mintha az irodába mennél vagy megbeszélésre. Kényelmes, utcai ruhát hordj.

2. Felejtsd el a kanapéd! Vedd komolyan, hogy senki nem tud hatékonyan dolgozni a kanapéjáról. Alakíts ki egy helyet, ami a te otthoni iroda részed lesz. Ezen a helyen ne egyél, ne aludj, csak munkára használd. Az elkülönített, kijelölt környezet, úgy programozza majd az elméd, hogy tudni fogod, ez az a rész, ahol dolgozni tudsz. Ez egy egyszerű automatizmus. És miért működik? Mert agyunknak ez olyan lesz, mint a pavlovi reflex egy jó étteremben. A környezet, a zajok és illatok meghozzák az étvágyad, akkor is, ha belépve még nem is voltál éhes. Rövid idő alatt így lesz hatékony munkahellyé a lakásod egyik sarka, amit home officenak jelölsz ki. Próbálj meg csak ott dolgozni a lakásban. Teremts tiszta tereket a lakhelyeden és próbáld kijelölni melyik részen mit csinálsz. Persze időről időre felállhatsz egy kávéra vagy friss levegőt szívhatsz a teraszon vagy a nyított ablaknál, de mindig tudatosan térj vissza az otthoni munkaállomásodhoz és próbálj meg csak onnan dolgozni. Ez a veled élőknek is világos üzenet lesz. Ha ott ülsz a home officeban kevésbé fognak zavarni, hisz  tudni fogják, éppen dolgozol. Tartsd itt a munkához szükséges eszközöket. Laptop, jegyzetek, írószerek legyenek rendezetten ebben a sarokban, lehetőleg ne cipeld őket a lakás különböző pontjaira, hogy ott felejtve lerakd őket aztán valahova, ahol csak hosszas keresés után találod majd meg.

3. Csinálj napi időbeosztást! Az otthoni munka rugalmasságot is jelent, de nagyon fontos, hogy megszabott napi menetrended legyen. Jelöld ki mikor kezdesz dolgozni és mikor fejezed be a munkanapod. Ha lehetőséged van próbáld meg az irodai munkarendet követni otthon is. Ami fontos, hogy ne kezdj túl későn, mert nem tesz jót a hatékonyságodnak. A túlzásba vitt túlórázás viszont árthat neked. Hogy elkerüld a túl hosszú munkanapokat, estére érdemes valami közösségi aktívitást a napirendedbe illeszteni például vacsora a szeretteiddel, társasjáték a gyerekekkel vagy online csevegés egy közeli baráttal.

4. Tarts szüneteket! A tervezett szünetek hozzátesznek a munkádhoz és nem elvesznek abból. Minden órában legyen öt-tíz perc pihenőd, amikor felállsz a home office helyedről, iszol egy teát vagy kinyújtozol. Ne ülj napi nyolc órát egy helyben.

5. Tartsd a kapcsolatot a munkatársaiddal! A legalább heti rendszerességű konferencia beszélgetések, egyeztetések segíteni fognak téged az otthoni munkában is. Légy felkészült ezeken a digitális találkozókon, telefonhívásokon. Legyenek beszámolóid a munkádról és ha szükséges kérdezned, kérdezz bátran, lényegre törően és megoldás orientáltan.

6. Dokumentáld magad! Ha az irodában dolgozol és valamiben tanácsra van szükséged elég, ha odafordulsz a melletted ülőkhöz és valószínűleg gyorsan meglesz a válasz a kérdésedre. Amikor otthon dolgozol nem lesznek ott melletted a kollégák. Ha el kezded a többieket hívogatni hamar rád ragadhat, hogy zavarod a többieket az állandó kérdéseiddel. Írd fel a kérdéseid és te magad próbálj megoldást találni rájuk. Használd a világháló adta lehetőségeket, a böngészőket és a szakmai forrásokat, fórumokat. Ha még így se jön össze a megoldás, a feljegyzett kérdéseid a digitális találkozók alkalmával fel tudod tenni a többi munkatársadnak.

7. Maradj szakmailag aktív! Fontos, hogy jelen legyél a szakmai berkekben, online felületeken. Keresd a szakmabéliekhez a kapcsolódási pontokat. Légy ott Linkedin felületén, légy nyitott a networkingre, az új szakmai kapcsolatokra. Fontos, hogy naprakész legyél a területeden. Kövesd az aktuális eseményeket, online konferenciákat, digitális anyagokat.

Végül, de nem az utolsósorban, ha kérdésed lenne fordulj az Incorpora hálózat szervezeteihez. Maradj velünk, mert további hasznos tippek jönnek, hogyan teheted még jobbá az otthoni munkát.

Share Article
TOP