Beszámoló – a Budapest Impact Hub vállalkozásfejlesztői workshopjáról

Az Incorpora program részeként meglehetősen régóta tart ingyenes, online vállalkozásfejlesztői workshopot havi rendszerességgel a Fenntartható Vállalkozásokért Alapítvány / Impact Hub Budapest. Következő cikkünk valós részvétel alapján született. Lássuk, hogyan zajlik egy ilyen workshop?

Az Impact Hub Budapest nagyon világosan fogalmaz eseményei hirdetésekor. Ez, a lényeget tekintve így hangzik.

“Neked szól a programunk, ha:

  • tudni akarod, hogy mi kell ahhoz, hogy felkészülten vállalkozz
  • van egy ötleted, de nem tudod, mennyire piacképes
  • belevágnál egy vállalkozásba, de fogalmad sincs, hogyan kell pénzügyi- és üzleti tervet készíteni
  • tanácsra van szükséged, hogy melyik vállalkozási forma lenne számodra a legjobb
  • jelentkeznél vállalkozás-ösztönző programokra, de kellene szakértő segítség az anyagok leadásához
  • most indítottad a vállalkozásod és szeretnél tanácsot kérni, hogy hogy vidd sikerre

Az első alkalom témája:

  • A legtöbb startup által is használt Business Model Canvas (BMC) bemutatása – hogyan lásd át a vállalkozásod összes lényeges elemét egy egyszerű, letisztult szerkezetben?
  • Hogyan fogalmazd meg az ötletedet úgy, hogy valós értéket nyújts a vásárlóidnak?”

A workshopra való jelentkezés menete a Facebookon az Impact Hub eseményei alatt pofonegyszerű. Maga a workshop 3 órát vesz igénybe egy rövid szünettel és Zoomon keresztül zajlik. Fontos, hogy amit az Impact Hub ajánl az érdeklődőknek, annak ez a workshop csak az első fázisa. Egy következő, szintén 3 órás esemény keretében pénzügyi képzéssel segítik az üzleti tervünket, majd ezután egy harmadik alkalmat, egyéni konzultációt is igénybe lehet venni.

Sőregi Viktória, az Incorpora program projektmenedzsere és Bedő Beatrix, a Budapest Impact Hub alapítója vezetik az eseményeket, így ezt az első workshopot is.

A szervezetek rövid bemutatása után a 4 jelentkező is egyesével elmondta, milyen ötlettel, céllal vesz részt. Ezen az alkalmon 3 induló és 1 már rövidebb ideje működő vállalkozás ötletével jöttek a résztvevők.

Az első feladatunk az volt, hogy mutassuk be a vállalkozásunkat / ötletünket egyetlen mondaton belül úgy, hogy az választ adjon a Ki? Mit? Kinek? Hogyan? és Miért? kérdésekre. Nem könnyű feladat, de rettentő hasznos az eredményt tekintve. Mi magunk is rálátunk az ötletünk velejére. Ezt a mondatot érdemes megtartani, mert a jövőben hasonlóan kell majd kezdeni a bemutatkozást mindenkinél, akivel a vállalkozás, vagy annak ötlete kapcsán tárgyalunk. Bea és Viki itt kiigazították, ha szükséges volt, a mondatainkat és ezt már 0. lépésként meg is őrizhetjük.

A következő szakaszban Viki és Bea bemutatták azt a metodikát, aminek Business Model Canvas / Üzleti modell vászon a neve és a lényege  az a 9 fontos sarokpont, amin keresztül muszáj felvázolni a vállalkozásunkat.

Ez a 9 terület pedig ezek:

  • Értékajánlat – azaz: Mit ad az én termékem/szolgáltatásom azoknak, akik használják?
  • Célcsoportok/ügyfélkörök – megtanultuk, hogy ebből sosem egy van, mindig több. Körvonalaztuk, hogy mely csoportok, kik lehetnek ők.
  • Kapcsolat a vevőkkel – azaz: A különböző célcsoportjaink milyen fajta kapcsolatot várnak tőlünk?
  • Csatornák – azaz: Milyen csatornákon keresztül tudom elérni a célcsoportjaimat?
  • Árbevétel – azaz: Mi az, amiért fizetnek a vevőink? Mennyi? és Miért annyit?
  • Kulcstevékenységek – azaz: Milyen tevékenységeket kell elvégeznem, hogy a vállalkozásom működjön? A leghétköznapibbtól, mint az adminisztráció a legnagyobb horderejűig, mint pl. az ügyfélszerzés.
  • Források – itt átvettük a 4 legfontosabb forrást, amire szüksége van mindenkinek, melyek közül csak egy a pénzügyi. 😉
  • Legfőbb partnerek – azaz: Kik azok, akik nélkül nincs üzlet?
  • Költségek – fontos és érzékeny pont, nem is gondolná az ember, milyen sokmindenre gondolni kell

Egy szünet után ezeken a pontokon kicsit elgondolkodott mindenki, külön chat-szobákba osztottak a vezetők bennünket kettesével és a 3 első pontot vettük át egymást válaszait meghallgatva, meglátásokkal támogatva 10 percig.

Majd visszatértünk a közös felületre a páros feladat után. Bea és Viki egy rövid összefoglalót kért tőlünk annak kapcsán, hogy milyen tapasztalatokkal, új meglátásokkal és többlettel távozunk a workshopról.

Példának okáért akadt, akinek a Business Model Canvas kapcsán is volt már ismerete, mégis talált kibontandó pontokat az üzleti ötletében. Mivel mind a 4 résztvevő terve, vállalkozása kifejezetten izgalmas, releváns és kreatív megoldásokat nyújt, így egészen biztosan helyük van az üzleti életben.

Következő cikkünkben a második “fordulóról”, azaz a pénzügyi képzésről hozunk beszámolót.

Share Article
TOP